Nu har vi varit på ett möte igen.Vi ska vara med i någonting som heter BOF=Barnorienterad familjeterapi. Vilket går ut på 5 möten á 50-60 min. Det hela handlar om att i barnets lek få fram det barnet vill ge uttryck för eller någonting ditåt tror jag. Vi får väl se vad det är. Det går till så att man har en låda med sand i och så finns det träd,hus,staket,djur,bilar och gubbar och så bygger man sin boplats och sen är det bara att börja leka. Leken videofilmas, man leker ca 15 minuter sen tittar man på filmen (alltså leken i lådan filmas,gubbarna och djuren osv.) och utvärderar och pratar om vad det är som händer. Första gången leker en familjeterapeft med barnet gång 2 föräldrarna och barnet osv. Vi får väl se vad det kan ge för att hjälpa Marcus att komma tillrätta. Skriver mer sen /Gill

Hej Gill!
Efter att ni har frikostigt beskrivit er sons utredning (se H12), har ni också lovat att delge oss den efterföljande behandlingen. Det tackar vi för och det ska bli spännande att följa era rapporter.
mvh Erik Wirkberg

Ja nu har vi haft vår första lek eller vad man ska kalla det. Marcus och familjeterapeften lekte den här"första"gången.
I en låda som var fylld med sand byggde dom en var sin boplats med hus, staket, träd, bilar, djur och gubbar.När dom byggt klart så började själva leken. Terapeftens gubbe hette Lisa.

Lisa gick hem till Marcus gubbe och knackade på. Knack knack
-Där kan du inte knacka,det finns ingen dörr där.
-Nä hä , ja just det det är ju en grind.
-Vänta ,så där nu har jag en dörr.
Lisa knackar nu på dörren.
-Hallå är det någon hemma? Hallå.
-Jag är på taket ser du väl.
-Ja ha,kan du inte komma ner?
-Nej jag lagar taket nu. Brum brum Han far iväg i sin bil.
Lisa -Var tog han vägen ?Han bara försvann.
-Jag är här borta vid kyrkan skulle bara se vad klockan va.
Lisa- Titta där är någon.Jag går dit och ser vem det är.
Lisa-Hej vad heter du?
-Vet inte
-Har du inget namn
-Nä
-Nä hä,oj nu for han iväg igen,väldigt snabb den där pojken.
Hemma på gården igen tar Marcus upp en hund och Lisa kommer dit hon pratar för sig själv. Nämen titta en hund undrar om jag vågar klappa den. Hunden hoppar upp i ett träd.
-Lilla hunden kan du inte komma ner så jag får klappa dig.
tjoff hunden petas ner av Marcus var vid Lisa klappar.
-Hallå finns det någon här,som äger hunden och vill prata med mig? nej inget svar jag får väl gå hem till mig då.

Marcus tar fram en kanin och hoppar med den in på Lisas tomt och tillbaka till sin egen tomt igen.
Lisa -Oj titta kissen där var det en kanin bäst vi stänger grinden här.

Lisa gör ett nytt försök att ta kontakt med pojken, utan att lyckas.
Marcus tar fram två gubbar till och ställer framför sin grind.
Lisa går fram dit
-Hej vilka är ni?
-Det är mina vakter.
-Vem är det som pratar?
-Det är jag ser du väl
-Vem då jag ser ingen.
-Här,jag är på taket
-Kan du inte komma ner?
-Nä
-Jaha. Vad heter ni då vakter?
-Piff och Puff
-Hej Piff,hej Puff.
Brum bilen far iväg igen Puff trillar.
-Oj,oj nu hände det en olycka här.Vänta bilen Puff trillade.
Ingen kontakt
-Vad ska du ha vakter till?
-Dom vaktar mig.
-Behöver du vakter?
-Ja till skydd.
Leken avbryts

Genomgång av filmen
Eftersom det var första gången blev det inte så mycket utvärderat, det var lite svårt att egentligen se så här första gången om det var en ovan situation för Marcus och att han inte heller visste hur eller vad man ska göra,men helt klar tycker jag att jag kunde se att kontaktsökandet från Marcus sida är svår, eller obefintlig,han ville vara för sig själv.Marcus pappa höll helt klart med. Han tyckte att Marcus höll sig undan hela tiden. Psykologen frågade om det var så hemma också men det tycker vi nog inte, men det är klart Marcus är ensam barn och är mycket själv när han vill det.Vill han inte ha kompisarna kring sig, kommer han gärna in en stund och går ut igen efter ett tag.

 Nästa gång får vi vara med och leka. SPÄNNANDE. Marcus pappa tycker att det känns lite jobbigt. Men det blir nog bra när man väl sitter där.

Ha det gott och ge gärna synpunkter på det jag skriver,för annars vet jag inte om det är någon som läser eller ens vill läsa det jag skriver./GILL

Hej Gill!
För oss är det självklart att det är en förmån och lärorikt för alla att få följa er från utredning till behandling! För oss som arbetar med den här problematiken, är det ju så att vi hittar vår kunskap av det som ni föräldrar delger oss. Och det finns ett stort behov hos andra föräldrar att få del om vilken hjälp andra familjer får, att kunna referera till andra när man kräver hjälp till sina barn. Så om du orkar och kan, vill vi gärna att du fortsätter din rapportering. Även om ni inte får så mycket respons, för tittar man på vår besöksstatistik så är den hög men det är relativt få som skriver in.
Som en reflektion på Marcus första lekterapi, så tycker jag att vi vuxna många gånger  ställer för stora krav på barnen att de ska kunna ta kontakt med oss. Min erfarenhet är att det tar några gånger innan man kan få kontakt med barnet. Och att det oftast bör göra det också.
mvh Erik Wirkberg

Idag var jag med när Marcus hade gympa.Det var inte meningen att jag skulle stanna men det blev så.Jag märker att han spidar upp sig när det är något okänt han ska göra.Det här va andra gången de hade gympa,första gången satt han uppe i ribbstolen och "joddlade".

Det gick bra, men man märker att Marcus verkligen,behöver någon med sig hela tiden, för att lugna och dämpa honom, eller hur ska jag uttrycka mig, inte dämpa kanske utan hejda,ja  för han är så ivrig och intensiv. Allt ska ske på en gång och han ska göra först, för annars hinner han inte få göra säger han. För övrigt tycker jag nog att det fungerar bra och han har blivit mycket bättre i sitt humör, stabilare men han svänger fortfarande kraftigt. Det är verkligen on/off. Är det så det är med barn med Ad/hd Damp?

Kram från Gill till alla med tempramentfulla barn......

Hej Gill!
Att ha en nedsättning i uppmärksamhetsförmågan innebär att barnet oftast inte hinner reflektera och värdera situationer. Det innebär också att barnet oftast ser detaljer istället för hela situationer. Därför blir många situationer nya för barnet och därmed blir barnet osäker på vad situationen kräver.
"Vakenhetsgraden" sänks ytterligare i de här situationerna och därmed ökar överaktiviteten ("speedningen"). Det är mycket vanligt med "on/off" för barn med ADHD/DAMP. Det du skriver om att man ska hejda istället för dämpa är mycket bra. För när vi dämpar barnet med t ex tillsägelser så sänker vi den redan sänkta "vakenhetsgraden" ännu mer och barnet blir mer överaktiv. Istället ska man hejda genom att ge strukturerad omväxling i uppgifterna (lätt att säga, men svårt att genomföra).
Jag hoppas att vi kommer att komma tillbaka till det här under Marcus fortsatta behandling.
mvh Erik Wirkberg

Nu har vi haft vår andra lek,då fick jag och Patrik vara med. Marcus bygger sin boplats väldigt länge och noga. Vi bygger också en varsin bo plats jag och Patrik. Leken kan börja. Marcus väljer kvickt som attan att sätta dit sina vakter igen(Piff&Puff om ni kommer ihåg från förra leken så hade han dessa två figurer då med) En krokodil väljer han också denna gång samt 2st sköldpaddor och hunden som han också hade gången innan, hans val av gubbe var annorlunda det blev en vuxen gestalt. Denna lek var i princip lika som gången innan, han höll sig undan och hade svår att svara på frågor som vi ställde tex bor du här? Hur lång kan en krokodil bli? Det intressanta i det hela var att kyrkan med klockan satte han också dit. Han sa -Jag måste ha en klocka så jag kan åka dit och titta vad klockan är.
Han hade också en djurskötare som tog hand om krokodilen. Gubben hette Gustav och honom gick det lättare att prata med. Han svarade bra på frågorna. Efter mycket om och men och en del namn förslag från min gubbes sida fick vi fram att hans gubbe heter Tomas. Det pga att jag frågade, så här gick det till...-Jag heter Vera, vad heter du?
-Jag vet inte,ingenting.
-Heter du Inge?
-Nej.
-Heter du Oskar?
-Nääe,jag har så svårt att komma på namn.
-Heter du Tomas då?
-Jaa Tomas heter jag.
Patrik frågade om krokodilen var farlig och det var den men inte mot Tomas.
Patrik s gubbe heter Patrik för han kom inte på något namn när jag frågade.
Patrik frågar Tomas är krokodilen stor?
-Du får väl titta efter.
-Törs jag det?
-Det vet väl inte jag.
Patrik pratar med sig själv ja jag lägger mig nog här på taket och tittar.
Efter några vädor fram och tillbaka så går gubben Patrik hem till gumman Vera och fikar. Vera säger
-Jag ska ringa till Tomas och fråga om han vill fika.
Ring! Ring! Nej inget svar.
Men titta där är Gusav han kanske vill fika.Jag ringer Tomas igen.
Ring!Ring!
Då kommer Tomas.
Gubben Patrik frågar -Vill du ha kaffe?Inget svar.
Vera säger -Tomas dricker kanske inte kaffe. Han kanske vill ha saft.
Patrik- JO men han dricker nog kaffe.
Leken avbryts där. Synd.
Utvärdering Psykologen och familje terapeften tyckte att det gick lätt för mig och Patrik att leka och att det var nog bra för Marcus att få hjälp med att hitta ett namn. Det visar att han har behov av styrning, ledas in rätt eller på rätt spår. Dom tyckte också att vi verkade vara en varm famij. Marcus har lite bråttom i sin lek, hinner inte lyssna riktigt på vad som sägs går in i sig själv lite. Vakterna var fortfarande väldig viktiga för Marcus. Han känner behov av skydd.
Ja det var allt för denna gång.
Ett tillägg:Marcus svär fortfarande på lekis,han är också grym och ful i munnen mot tex vikarier. han drar i gång halva barngruppen på bus och tokigheter vid samlingarna. Han är också väldigt populär bland lekisgrabbarna och dom tävlar lite om vem som ska få leka med Marcus. Han har svårt för nya saker och situationer tex idag var dom ute i skogen, Marcus har skrikit sig hes.
/Många kramar från Gill till alla föräldrar mad små busiga och tokiga barn.

Hej! Då har vi haft vår tredje lek. Som vanligt bygger vi varsin boplats. Den här gången fick vi instruktion om att det skulle gå fortare med byggandet. Marcus bygger iordning sin plats med en lång och smal gång in till sin tomt med hus på. Han har sina bilar som han haft i alla våra lekar och samma gubbe som förra leken. Kyrkan med klockan sätter han också upp en bit ifrån sin boplats, han poängterar också hur viktigt det är för honom att veta vad klockan är. Han väljer en ödla och en ko som djur. Marcus väljer även en gumma med grått hår, mormor/farmor. Leken kan börja.

Marcus gubbe heter Jack
Patriks gubbe heter Håkan
Gills gubbe heter Lotta
Terapeftens gubbe heter Lisa

Lotta går hem till Jack
-Hej får man komma in och hälsa på?
-Senare för jag måste åka och se vad klockan är först.
-Ja,ja då går jag hem så länge då.
-Gör det.
Jack kör iväg
Vid kyrkan står Håkan. Jack kommer åkande.
Håkan -Hej vad heter du?
-Vad heter du, frågar Jack.
-Håkan och du då?
-Jack.
-Ja ha hej,vad ska du göra?
-Jag ska se vad klockan är.
-Hur mycket är den då?
Marcus frågar terapeften. Hur mycket är klockan?
-Den är 10 minuter över 9.
Jack-Den är 10 minuter över 9.
Håkan-Vad bor du?
-Jag bor mitt i mot dig.
-Ja men då är vi grannar.
Jack åker iväg. Lotta går till kyrkan.
-Hej vad heter du?
-Håkan och du?
- Jag heter Lotta, väldigt fin kyrka den måste vara ny.
Håkan-Ja kanske den är jätte fin. Har du träffat Jack?
-Ja, men vart tog han vägen?
-Han hade bråttom iväg.
Lisa kommer till kyrkan, en presentation görs. Lisa säger tycker ni inte att vi ska bygga lite vägar. Vi är eniga om att det behövs vägar så vi bygger dom. Jag måste ha en väg till mig också säger Marcus och en väg till Kyrkan MÅSTE jag ha, så jag kan se vad klockan är. Han får sina vägar.
Håkan går hem till Jack.
-Hej får man hälsa på?
-Nej inte nu jag ska handla först. Marcus pratar för sig själv,jag måste ha en affär, så där där kan den stå.
Jack åker iväg. Lotta går till Håkan. Håkan har sin tama elefant med sig.
Håkan-Vill du ta en provtur med elefanten?
Lotta-Ja det gör jag gärna.
Jack kommer tillbaka.
Håkan till Jack -Vilken fin helekopter får man prov åka? Inget svar från Jack.
Jack kör väldigt fort på sina vägar, han säger jag kör för fort ni måste stoppa mig,jag är en tjuv också.
Lotta- Då måste vi ha en polis, finns det någon polisbil,det är någon som kör fort här. Marcus säger här ni kan ta den här bilen. Polisen åker hem till Jacks hus. Det är ingen som kommer in här för jag har höga murar som skydd,säger Jack. Han sätter dit ett staket.
Lisa- Vad är det som händer det verkar gå livat till här.
Lotta -Ja det är någon som kör för fort och han har en pistol också.
Lisa -Är det en vatten pistol.
Lotta-ja kanske det.
Håkan- Ja han ville bli stoppad av polisen.
Lisa- Jag tycker det verkar som han vill vara för sig själv.
Håkan-Ja kanske det.
Lisa-Ska vi gå hem till mig och fika?
Håkan och Lotta Tackar ja.
Hon som filmar säger att tiden är ute. Marcus tar upp mormor och tittar in i kameran och vinkar och säger hejdå Stina. Stina svarar hejdå.
Utvärdering: Marcus behöver en struktur, vägarna gjorde det lättare för honom att komma in i leken. Tid är viktigt för Marcus. Det vet vi sen tidigare för han ska alltid veta hur lång tid det tar innan saker och ting ska hända. Han vill också veta hur långt det är om vi tex ska till farmor hur långt är det?Hur lång tid tar det? Hur många gånger måste jag räkna till 60? osv. Han kör fortfarande sin ensam lek tycker jag men ändå lite mer delaktig än föregående lekar. Nu är det bara en gång kvar och sen träffas vi fföräldrar med psykologen och terapeften för att höra vad deras utvärdering är. Jag och Patrik har också fått svara på ca 160 frågor angående Marcus, vi ska svara på samma frågor igen efter utvärderingen.
Både jag och Patrik upplever Marcus som om han blivit lite lugnare. Han är inte lika hetsig längre. Han mår kanske bra av det här, att vi leker tillsammans på neutral mark, vem vet det kanske hjälper. Svaret på det får ni nog senare. Tack för att ni läser och må så gott alla föräldrar med energiknippen/Gill
Hej Gill!
Tack för rapporterna. Hoppas du kommer även med sista gångens rapport och hur utvärderingen blir. Det skulle också vara spännande att få höra t ex kring hur Marcus kan överföra terapin till sin vardag.
mvh Erik Wirkberg
Idag har vi lekt igen. Det var den fjärde och sista gången sen blir detta utvärderat och sen får man se hur vi ska gå vidare.

Vi bygger som vanligt våra boplatser, väljer djur,gubbar och hus osv.

Marcus väljer som vanlig sin gubbe,hund,bilar,
kyrkan han väljer dessutom en gubbe till som han döper till Daniel.
Leken fortlöper ungefär som gångerna innan, han stänger in sitt hus och flyter omkring och det är ganska svårt att få kontakt med honom. Skillnaden den här gången var att direkt när leken började kom han hem till mig och ville fika på kakor, vi diskuterade alla våra gubbar Roffe,Åsa och Jack om vilka djur som vi hade osv. Det var mera hans andra gubbe Daniel som flöt omkring i leken och som var svår att nå. Efter den korta stund med kontakt var det jaganden igen. Jag frågade då om Jack hade telefon och det hade han. Då ringde jag till Jack och då gick det jätte bra att få svar på frågor osv.
Patriks gubbe Roffe flög in med sin helekopter och blev nedgrävd i sanden av Jack eller Daniel för man fick inte komma in på hans /deras tomt. I ett senare skede tar Marcus hunden och går till attack mot Roffe och min gubbe Åsa. Roffe säger oj vad arg hunden är tror du den bits. Marcus hund börjar då bitas. Åsa säger nej den är inte arg den hoppar och skäller för att den är så glad och vill att man hälsar. Nafsar gör den för att den blir ivrig. Hunden gör hel omvändning och svarar verkligen på den positiva responsen och blir glad och go.

Det var det stora hela denna gång.
Utvärdering:Man såg nu klart och tydligt hur Marcus först var hård i sin lek puffade gubbar mm men vi brydde oss inte om det utan gav det ruffiga en positiv benämning att han ville kramas eller klappa eller som med hunden och det hade verkligen en god effekt. Jag ska be Lekis att praktisera eller försöka att använda sig av det när han blir arg och tvär. Annars var det lite bättre kontakt idag, men varför använder han alltid flera gubbar i sin lek? Nu var det mer påtagligt att han gestaltade faktiskt båda figurerna. Jack kallade han sig själv och den andra var Daniel men ibland rörde han ihop det. Ha det gott allihop/Gill
Hej!! Det var ett tag sen sist
Nu har vi varit och pratat om utvärderingen.
Det som kom fram är att Marcus har svårt att koncentrera sig på mer än en person åt gången.
Tex mamma-Marcus sen pappa-Marcus och inte mamma,pappa till Marcus. Lite osäker på om jag förstod det rätt. Det blir i allafall rörigt för Marcus om det är fler personer omkring honom. I lek klarar han också av en lekkamrat åt gången för att han skall uppfatta leken som behaglig. Kommer ytterligare person med i bilden avbryts kontakten och Marcus svävar gärna iväg då.
Vi pratade också om att det är oehört viktigt för Marcus med fasta rutiner och att hemma miljö kontra lekis miljö blir en oehört stor kontrast för Marcus.
Hur man kommer till rätta med det får vi ta upp. Marcus skulle också behöva någonstans på lekis där han kan komma ifrån och få vara lite för sig själv.
Just nu är det här allt jag kommer ihåg av det vi pratade om. Vi skulle ha ett möte med lekis där psykologen och familjeterapeften redogör för lekis av vad dom kommit fram till att Marcus behöver så jag återkommer....
/kram till alla föräldrar med stort tålamod Gill
God Jul och Gott Nytt År
önskar Patrik Gill och Marcus
Hej Jill. Har läst dina inlägg och smittats av ditt positiva sätt att ta tag i ditt barns handikapp. Har haft lite svårt att acceptera att min son har ADHD.
TACK
mvh Lasse
Tack Lasse
Jag är glad att jag kunnat inspirera dig och jag hoppas också att jag har gett dig en möjlighet att se din son från en annan sida.
Våra barn är som alla andra fast lite till om du förstår vad jag menar. Vår son Marcus kan reta gallfeber på oss mellan varven men är den underbaraste lilla killen på jorden, bara man ger honom den tid han behöver, så blir han mycket lugnare och inte aggresiv. Vi tjatar numera mindre på honom än vi gjorde tidigare. Vi ger honom också korta instruktioner,som måste låta som komandon för utomstående. Jag har också svårt att acceptera att det är ett handikapp som Marcus har, utan jag har helt enkelt accepterat Marcus att han är som han är och så jobbar vi utifrån det. Hoppas att det kan hjälpa dig att förstå din son. Han är din son precis som han är och det är det du måste acceptera.Lycka till och skriv gärna igen/Kram Gill
God kväll!
Det var ett atg sedan som jag skrev om hur det går för Marcus på lekis. Vi är inne i en period då allting fungerar mycket bra. Vissa mornar har dock varit lite jobbiga för Marcus då han har rykt ihop med ett par barn, men det är ändå ingenting i jämnförelse med hur vi hade det förut. Att Marcus gick om lekis tror jag har varit jätte nyttigt för honom, för att han har då fått chansen att vara duktigast, eftersom han känner igen det dom gör, det blir repetion, som har varit bra för honom. Eftersom att han är äldst har han också blivit populär och har mycket kompisar, vilket i sig själv är mycket stärkande för honom. Vi förtsätter med våra möten 1ggr/5 veckor. Marcus har mycket bra personal omkring sig som är oerhört engagerad i att få det att fungera. Åter kommer senare/Kämpa på alla goa föräldrar kram Gill
Hej igen Gill!
Vi har saknat dina inlägg. Vi kommer att flytta H21-behandling till "Tidigare inlägg" om ett tag, men vi vill gärna följa Marcus i fortsättningen också. Till nya som kommer in på sidan kan jag berätta att Gill har delat med sig av både utredningen och den efterföljande behandlingen som hon genomfört tillsammans med sonen (utredningen finns på "Tidigare inlägg"). Gill har lovat att vi också kan ta del av hur behandlingen integreras i sonens vardag. Om ni läser Gills inlägg så finns där mycket som gör en glad, eftersom det finns mycket värme och positivism i inläggen.
mvh Erik Wirkberg