Hej!!!
Har en son på 10år,som fått diagnos lindrig adhd,medicineras sen ett år tillbaka med Concerta,fungerar jätte bra,nu har jag fått signaler från lillasyster(hon e 7år) att det inte funkar i skolan,svårt att sitta still,svårt att koncentrera sig,svårt att ta in instruktioner,nu undrar jag,jag vet att det är i första hand ärftligt,då från nån an färräldrarna,nu ska lilla syster utredas,är det några fler som har 2barn,bägge med adhd???läst om flickors adhd problematik,den skiljer sig från pojkarnas tycker jag,min som var mkt mer utagerande,det finns likheter men också olikheter,tacksam för svar mvh Mamma Tina!!!
Jag har 2 pojkar 10 & 12 år med adhd, 1 pojk med damp ock en pojk med damp med autistiska drag.
Och vist är det ärftligt jag har själv fått diagnosen adhd. Flickor med  adhd är oftast inte lika utåtagerande som pojkar utan vänder det mer  innåt. Många blir väldigt självdestruktiva om de inte uppmärksammas och  får hjälp i tid. Men det är mycket svårare att få diagnos på en flicka.
Jag önskar dej lycka till Jocke.
Min son på 9år som äter orimliga mängder mat,och snabt med dåligt bordskick.
Han väger mäst iklassen.Jag är orolig för hans hällsa. Han är inte still en sekund

Hej!
De barn jag arbetar med har ofta svårt att hålla sig till "lagom" om det så gäller mat, aktivitet, tal m.m. Det är ofta antingen för mycket eller för lite, det hör ju till ADHD-problematiken (nu vet jag inte om din son har det). Ett sätt som vi arbetar t ex med när barnet äter för lite är att man gör barnets egen meny timme för timme med förstärkningssystem som motivationshöjare.

Men det var ju inte din sons problematik.De basala sakerna som mat är väldigt svårt att bryta. Mitt råd till er är att ta hjälp förslagsvis av en dietist, det har några av de barn som jag arbetat med gjort. Men som sagt, så har jag inte stött på så många barn som äter för mycket, utan de flesta äter för lite.

Ni som är inne på sidan, skriv in tips kring matsituationen!
mvh Erik Wirkberg

Hej! Min dotter på 14 år har åxå problem med matsituationerna.Egentligen känner vi väl igen oss i de allra flesta inläggen, men eftersom det kanske är lite ovanligare att barnen äter för mycket än för lite, kände jag mej manad att svara på detta. Min dotter är överviktig, ligger på gränsen till diabetes och älskar mat! Hon hade tidigare ett bordsskick som inte var så fint, ville själv ta åt sej matportioner som hon sen inte orkade äta. Vi har tränat bort det dåliga bordsskicket med en sak i taget och gjort så att om hon t.ex. brett på smörgåsen på ett snyggt sätt utan att förstöra margarin asken, så har belöningen varit ett tuggummi efter måltiden. Så har vi tagit en sak i taget och det har lyckats bäst med belöning. En sak som är svårare är att lära henne vad som är lämplig mängd, så både i skolan och här hemma portionerar vi ofta färdigt på tallrik. Lämplig mängd duschkräm, shampoo, salva lär vi in genom att vara med och visa henne. Ofta räcker det inte att man visar en gång för att hon ska vara säker på vad vi menar, men om jag har henne att upprepa vad jag förklarat brukar det gå snabbare att få in en rutin. Smygätande förekommer ofta och vi har kommit till den punkten att vi orkar inte ständigt gnälla om det, utan har istället köpt en låda med lås som åxå passar in i kylskåpet, dit vi sätter sån mat och godsaker som vi vill ha något kvar av till följande dag. Våra andra barn är smala och mycket i farten så de behöver nu o då lite extra kalorier. I början då vi tränade ätande och började motionera regelbundet med flickan fick hon väldiga raseriutbrott, hon fick då gå till sitt rum och återkomma då hon lugnat sej och eftersom maten är så begärlig är det ganska lätt att träna en sån sak. Värre är det med motion men om man får in en rutin och orkar med utbrotten en tid så är inte det heller omöjligt. Ta gärna kontakt med en dietist, men i min dotters fall är det tyvärr ett metaboliskt syndrom som gör att hon inte förbränner det hon äter på ett normalt sätt, det lönar sej alltid att kolla vad som ligger bakom övervikt!
Hälsningar från mamma till fyra!

Hej "mamma till fyra"!
Tack så hemskt mycket för tipsen kring hur ni gjort för att hjälpa er dotter kring matproblematiken. Ni som är inne på sidan, skriv in tips!
mvh Erik Wirkberg
Hej!
har en pojke på 10 år som har dignosen ADHD, Tourettes syndrom och AS.
Att äta mat är speciellt , koncistensen får inte vara FÖR hård,seg eller grynig. Köttfärs, risgryn och kött som skall tuggas går inte bra. Däremot fisk, skaldjur och kyckling går bra.
Lukten är viktig och blir ofta upplevelseförstärkt, plötsligt kan fisk smaka illa om det är kryddat med "starka lutkter".
Varm mat kan upplevas som väldigt VARM ibland.
Kall mat "går inte" att bjuda på som en maträtt.
Periodvis är det bara en maträtt som går att äta ex makrill med tomatsås till frukost , lunch och middag i ca 1 mån tid. Därefter absolut tvärstopp på maträtten och nya favoriter skapas.
Visst pressas jag som mamma att alltid ha saker till hands men det går för det mesta att lösa. Huvudsaken är att han äter något.
Skolan har resonerat på samma sätt; Vill han äta pannkaka 5 d i vecka så serverar de pannkaka 5 d i rad.
Tidigare så har han matvägrat i skolan i ca 2 års tid, nu "fungerar det".
"Jag har enkel smak, endast det bästa är gott nog"
Hej!
Vad skönt att höra att ni har kommit fram till ett samarbete med skolan om att lösa matsituationen för er son.
mvh Erik Wirkberg
tack för denna sida, äntligen får jag läsa något när det gäller mat och att vara liten i maten och att det kan höra ihop med npf. E G
Hejsan,
Jag har en son på idag 10 år, som fick diagnosen "måttlig ADHD" vid 5 års ålder. Diagnosen baserades på våra berättelser inga utförda tester visade tecken på ADHD. Senare vid 8 års ålder krävde vi av skolpsykolog att få
en whisktest utförd inte heller den uttalade typisk ADHD. HAn fick över genomsnittet på det mesta förutom motoriken och audiotivt (svårt att ta muntliga tilltal. Anledningen till att vi ville få whisktesten utförd var för att vi ville få till stånd en medicinering mot hans sociala problem. Han fick också göra datortest före och efter intag av ritalina. Medicineringen gav inget utslag under dessa tester. Varför vi inte fortsatte det spåret.

Allt jag läst styrker i viss mån måttlig ADHD men han kompenserar bra i skolsituationen med hjälp av möjlighet att gå ifrån till ett litet rum med en underbar assistent. Hans problem är rasterna och att få möjlighet till naturliga kompistillfällen. Han har många humörssvängningar som skrämmer andra barn och ser ofta hotfull ut när han är arg. Språket är inte heller vackert. När han har lugnat ner sig kommer han inte ihåg. Finns det annan medicin än Ritalina som kan "öppna hans sinnen" så att han klarar kompissituationen bättre eller hur ska jag träna honom på att hålla igen?

mvh en orolig mamma
Hej "en orolig mamma"!
Det är ett vanligt problem för barn som har ADHD att de inte riktigt vet hur man tar kontakt i sociala situationer. Barnen vet oftast hur man ska göra, men inte hur ("barnet gör inte det han vet").

Vi arbetar med belöningssystem för att hjälpa barnen. I stort går det ut på att barnet får i uppgift att göra eller säga bra saker till några utvalda personer. Det här ska man göra i små steg, dvs bara 2-3 saker i taget som man belönar. Så mitt svar till dig är att inte bara träna din son att hålla igen, utan ge uppgifter som hjälper honom att få kunskap om hur man säger/gör i den sociala kontakten. Samverkan med assistenten är oftast ett måste.

Ni som är inne på sidan, skriv in tips till "en orolig mamma"!
mvh Erik Wirkberg
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med den oroliga mamman. Är själv i samma situation med min son så vi kanske kan utbyta erfarenheter.
MVH agnetha.enros@kaeser.com
Hejsan!
Jag har själv en 13-årig son, och jag kände igen honom i din beskrivning. Fast han har Aspergers syndrom. Är det helt säkert att din son fått "rätt" utredning? Just det sociala osynliga "språket" kan vara svårt att uppfatta för dessa barn.
Mvh 3-barns mor,både ADHD o AS
Hej!
Jag har ett barnbarn som är 8 år. Han har under de två sista åren få förskolan haft stora problem med sitt humör. Kom ofta i konflikt med kamrater och personal. Blir då väldigt aggresiv och skriker och slår omkring sig. Han har under flera år vägrat äta i matsalen på skolan, skyller på att det är för hög ljudnivå där.Han fick sista året hjälp och fick då gå till en specialpedagog som pratade med honom och han fick göra olika saker med henne. Hon upplever honom som väldigt snäll och det var aldrig några konflikter när han var där.
Nu har han börjat skolan och vi hade hoppats att det skulle gå bra men nu börjar det även där bli problem. Konflikter med kamrater och lärare.  Blir nu utkastad från någon lektion nästan varje dag för att han stör andra. Jag  upplever inte som att han har svårt för att lära. Tycker mycket om att pyssla och kan då sitta still och hålla på långa stunder. Är med morfar och fiskar och kan då sitta still i en båt flera timmar utan att bli otålig.
Vad kan vi göra?
Orolig mormor.

Hej "orolig mormor"

Att bli utkastad nästan varje dag är tyvärr ganska vanligt för de barn jag arbetar med. Det skapar oftast lite lugn i klassen för stunden, men ger ingen hjälp åt barnet som blir utkastad (oftast blir det bara värre) och det brukar inte hjälpa klassen i längden.

 

Mitt förslag är att man ordnar ett samverkansmöte där klassläraren, rektor och de närmast anhöriga (vårdpersonal om ditt barnbarn har kontakt med BUP eller barnhab) ordnar till ett samverkansmöte som går ut på att hitta gemensamma åtgärder som kan hjälpa honom.

 

Åtgärderna ska vara mycket konkreta (för barn lever i en konkret värld). Jag vet ju inte så mycket om vad som orsakar att han inte orkar hålla ihop sig och jag är ganska övertygad om att han inte heller vet det så många gånger.

 

Hitta barnets styrkor, vad är barnet bra på och under en period bara arbeta med de sakerna (för att bryta mönster). Vanligt för de barn jag arbetar med är att de får arbeta mycket mer med praktiska saker, eget schema är oftast ett måste (där man börjar bara med saker som han gillar, för att sedan sakta bygga på med "måsten"), korta pass med beröm/belöningar inlagda emellan är ofta mycket bra.

 

Börja där och återkom gärna om det uppstår frågor. Ta direktkontakt med mig i så fall på erik@miv.eu (vi kommer att lägga ner funktionen frågor/svar innan sommaren).

 

Vänliga hälsningar / Erik Wirkberg

 
Uppfostran
Min dotter är jättejobbig. Gör man inte som hon säger så slänger hon saker. Hon svär/skriker. Hon vill inte heller göra det som hon blir tillsagd, tex gå upp/lägga sig. Alla säger att jag ska vara hårdare, men då tar hon sönder så mycket saker, har ni något tips?
//MG

Hej MG

Jag känner igen situationen från många familjer där vi arbetar. Våra behandlingsinsatser i hem- och skolmiljö går ut på att vi tillsammans med föräldrar sätter ihop grovstrukturen till ett förstärkninssystem (belöningssystem), sedan involverar vi barnet och gör utefter barnets ändringar en förhandling med er föräldrar (eller om det är i skolan, med skolpersonal).

 

De här systemen går ut på att göra förändringar i vardagliga situationer i små steg genom motivationshöjande inslag. Det är viktigt att påpeka att det inte bara är barnet som ska göra förändringar i olika situationer, utan alla som är inblandade i situationen ska vara med i förstärkningssystemet.


Om du hör av dig på erik@miv.eu och skriver ner lite fler detaljer om återkommande situationer när hon börjar slänga saker och svära så skickar jag några sidor ur min bok om hur man sätter ihop ett förstärkningssystem.

 

Vänliga hälsningar / Erik Wirkberg

Hjälp mej tack!
Jag har en son som är 12 år och nu äntligen så vågar jag nog inse´att han kanske har ad hd.?Han sitter jämt och pillar med div saker när han är i skolan.gungar på stol,kan ej sitta still länge,petar och små retas gärna och är rastlös.Speciellt i skolan.Men hemma med.
Vad ska jag göra?Hjälp!!!!!

Hej

Mitt råd är till dig att du ringer BUP och beskriver din sons svårigheter, skriv gärna ner dem innan du ringer så att du har allt framför dig. Så kan dem råda dig om det behövs göras en utredning.

 

Vänliga hälsningar / Erik Wirkberg

Hej!
Har en pojke som snart är 11 år. Han har ADHD. Jag och barnets far är sedan 2,5 år skilda. Problemet är att fadern som själv har Aspergers syndrom har mycket svårt att klara barnens vardag. Inga ramar och
rutiner fungerar, barnen får driva vind för våg etc, etc. Jag skulle vilja veta om det finns någon litteratur där man kan läsa om hur viktigt det är för barn med denna problembild att man är konsekvent, har ordning och reda,
följer regler och rutiner osv. Finns det någon hjälp för pappan att få så att han kan klara barnen bättre när de är hos honom?
 /Orolig mamma

Hej ”orolig mamma”

Det finns fortfarande väldigt lite litteratur kring vardagsmetoder. Min erfarenhet är att om förälderna själv har diagnos så bör man ha hjälp utifrån för att fixa det,. Om du mailar mig på erik@miv.eu så skickar jag några sidor ur min bok om hur man kan gå tillväga för att hjälpa barnen att strukturera upp sin tillvaro.

 

Vänliga hälsningar / Erik Wirkberg

Hej
vill tacka alla som skriver in här o framför allt Erik Wirkberg.

jag hittade denna sida hösten 2005 jag blev tvungen att gå in o leta själv vad ADHD/DAMP är för något för det hade inte människan på BUP någon lust att prata om för den människan började att rikta in sig på mig utan att säga något jag märkte att min son som vi var där för att få en eventuell diagnos på han kom i skymundan o då började jag ifrågasätta saker men det skulle jag inte ha gjort för då var det ingen som lyssnade o ju mer jag var inne på denna sida desto mer övertygad blev jag att det jag misstänkt om min son stämde. vill bara säga att jag lärt mig mycket genom att bara läsa alla inlägg.

Efter allt hårt arbete jag lagt ner för att min son ska få en bra skolgång har nu gått åt skogen jag har fått suttit o blivit kränkt av både BUP o SOC. Eftersom jag inte fick någon hjälp så var jag ju tvungen att gå min egen väg för att se vad jag kunde göra nätet med andra ord hittade då er. Men nu hör det till saken att ju mer jag visste desto surare miner blev det på BUP. För att göra en lång historia kort så har jag nu fått ett LVU på halsen jag har varit på ett behandlingsutskottsmöte på soc. den 10/5-06 det sas då när jag gick därifrån att jag skulle få ett svar på onsdagen veckan efter om det skulle gå vidare till länsrätten har fortfarande inte hört något idag är det 21/5.

Jag fattar inte hur de kan göra så här en placering skulle formligen krossa mitt barn o de säger att jag inte har någon empati för mitt barn jag tror att de inte vet vad det är eftersom de kan säga så om mig, jag tycker snarare att det verkar som att det är soc som inte har någon empati för min son. De ställer en mot väggen o frågar - och vad skulle göra saken bättre om du nu hade en diagnos på ditt barn. Det värsta var att vid tillfället när den frågan kom så hade det suttit 3 personer o avlöst varandra med en massa anklagelser som jag inte ens vet vad det fått ifrån, i 1 timma satt de o jobbade på mig o jag fick försvara mig så gott jag kunde så när den frågan kom var jag så omtumlad att jag inte hade ett enda svar på det efteråt hade jag tusen svar. fy vad jag mår dåligt efter det att jag inte kunde svara.

I alla fall har jag samlat så mycket material jag kan om adhd från er så jag är väl påläst hoppas bara att de lyssnar i rätten.

vill bara säga att människan på BUP hade psykodinamisk inriktning vilket jag fått reda på för en vecka sedan så att nu fattar jag varför människan började rota om mig iställtet för att hjälpa min son.

Så nu hoppas jag ni håller tummarna för mig i rätten så att de inte krossar min son.

TACK ALLA NI SOM SKRIVIT, FÅTT JÄTTE MYCKET INFO O LÄRT MIG MYCKET.
DIG ERIK WIRKBERG VILL JAG TACKA FÖR ATT NI FIXAT EN SÅDAN BRA SIDA VET MAN INGET LÄR MAN SIG KAN JAG SÄGA PÅ DENNA SIDA, TACK

SKRÅLLAN/LEDSEN MAMMA
Hej skrållan igen!

Jag har fått svaret nu jag ska vara i länsrätten den 7/6 9,00. Just nu går det bara runt i skallen är livrädd att de ska få egnom ett LVU för att jag litar inte på myndigheter. Jag har försökt att gå vidare själv för att kunna få hjälp för min son. Jag har ringt barnrehab men de säger bara att jag måste ha remiss då är ju bara frågan hur ska jag kunna få en remiss när jag inte har någon läkare för att till BuP o den där hemska människan vill jag inte gå tillbaka till. Det känns som att jag står på ruta 1 igen vet inte vart jag ska ta vägen: därför frågar jag nu dig Erik vad ska jag göra nu, vad kan jag göra.

Min son när han var på bup så gjorde den här människan tester på min son under 4 dagar ca 45 min/ dag han fick sitta i en sandlåda o det togs 3 olika bilder på hur han placerat sakerna i sandlådan. Även att jag inte är utbildad så tar det väl mer än 4 dagar att kolla upp om man uppfyller kriterierna, jag fick till svar han uppfyller inte alla kriterier men nåt fel är det ju o det är vi ju överens om sa han till mig då. Fast han sa ju aldrig va det här "nåt" var. Men det vet jag ju idag "psykodinamiskinriktning"

Har du några råd att ge mig. Tack på förhand.
SKRÅLLAN

Hej Skrållan

Jag skulle vilja att du tar kontakt med mig på erik@miv.eu så kan vi kolla vad vi kan komma fram till.

 

Vänliga hälsningar / Erik Wirkberg

Hej!
har en son på 10 år med diagnosen damp.
Vet snart inte vad jag ska ta mig till med honom. Han fick medicinen concerta för 1,5 år sedan men vid jul förra året fick han sluta med den pga alla biverkningar han fick,fick då strattera istället men den fungerade inte alls på honom och nu är vi tillbaka på concerta igen. Denna gången så har han bara blivit ännu värre av concertan förra gången så fungerade det jättebra förutom biverkningarna och han fungerade jättebra i skolan oxå då. Men nu har han spårat ur fullständigt, häromdagen fick han ett raseriutbrott så jag såg till att han gick upp på sitt rum och när han sen kom ner så hade han en liten fällkniv som han hotade mig med och sen har det bara rullat på med utbrotten. Igår fick han ett sånt vansinnesutbrott bara för att lillasyster höll handen på ena framsätet i bilen så han gav sig på henne med knytnävarna det slutade med att jag fick ringa efter pappa som fick komma och hämta pojken. nu på morgonen var det dags igen värsta utbrottet fick han och skulle inte äta f!
rukost och inte ta sin medicin. Jag orkade inte bråka med honom så jag såg till att hans två småsystrar klädde på sig medans jag klädde på våran minsta på 7 veckor sen gick vi ut till bilen och han kom efter utan att ha ätit eller tagit medicinen och satte sig bak och började slå på framsättet där lillebror på 7 veckor satt. Jag sa till honom att jag tänkte inte åka förrens han har gått in och tagit medicinen och tagit med sig en macka åtminstone och efter många protester och gap och skrik så slängde han upp bildörren och slog bildörren åt fel håll flera gånger sen drämde han igen den och sparkade på bilen.
Nu är han i skolan och jag bara fasar för när han kommer hem igen, igår hade han fått ett utbrott i skolan på ena läraren så nu ska dom ringa hem hit och beklaga sig.
Snälla kan någon hjälpa mig för jag orkar snart inte längre.
vad ska jag göra??

De svårigheter du beskriver att din son har tycker jag att du ska ta kontakt med BUP eller Barnhabiliteringen och kräva att din son ska få behandling. Han mår ju absolut inte bra av att få dessa utbrott och det måste kraftsamlas från hem, skola och vård.

 

Vänliga hälsningar / Erik Wirkberg

Hejsan!
Har en dotter på 15 år med ADHD, lindrig till måttlig uvecklingsstörning + ev något inom autism spektra hon skall börja utredas för detta. Hon äter inga medeciner, vill inte leva,vill inte prata knappt,äter dåligt har minskat synligt i vikt senaste tiden,skär sig, går ej i skolan gråter och är deppig. Hur vad ska jag göra för att hjälpa henne????
BUP är inkopplade sedan ca två år men tycker inte jag får någon hjälp!!
Tacksam för svar!
/Marina

Hej Marina

Vilken sits din dotter har hamnat i! Om inte BUP kan hjälpa dig tycker jag du ska vända dig till Socialtjänsten. Dem är skyldiga att hjälpa henne.

 

Vänliga hälsningar / Erik Wirkberg

Hej, Angelika heter jag ! Min son är 7år och han har blivit
utredd sen han var 4-5 år! Nu har vi gjort en magnetröngen för han har fått huvudvärk med kräkningar. Brukar man få det när man har adhd? Likadant blir man så trött? Min son är över-trött, det har nästan vänt från överaktiv till innåtvänd?
Häls Angelika

Hej Angelika

Jag kan inte säga att barn med ADHD skulle ha mer huvudvärk än andra barn. Men eftersom dem måste anstränga hjärnan mer än andra så ”faller” många ihop kognitivt. Dvs tankeverksamheten tar slut.

 

Vänliga hälsningar / Erik Wirkberg