Hur beter sig ett barn med damp i tex skolmiljön? Och vad kan man göra för att hjälpa barnet?
 
Dina frågor är ganska stora och allmänna. Barn som har DAMP-problematik är lika unika och olika varandra som barn som inte har DAMP-problematik. DAMP-problematiken medför svårigheter för barnet som yttrar sig i en nedsättning i uppmärksamhetsförmågan, grov- och/eller finmotoriska problem.
Om du läser inläggen här nedanför (framför allt S14-Skolmiljö) så finns det mycket beskrivet om både svårigheter och vad man bör göra för att hjälpa barnet i skolmiljön. Återkom gärna mer specifikt/konkret om det du vill ha svar på.
mvh Erik Wirkberg
Hej!

Har idag varit med min son iskolan, hans elevassistent är sjukskriven, Jag bad genast om attf få sitta enskilt med honom, han har adhd/damp och för sådana barn måste ju få lugn och ro för att kunna arbeta, mer än andra.Jag tänker försöka gå med honom så mkt jag kan, för han får inte gjort någonting om ingen styr upp honom och stuktererar arbetena.
Är det någon som vet vad som finns på högstadiet i göteborgsområdet,?
Kristina
Hej Kristina!
Vår ambition är att samla så många skolor som möjligt här ovanför (Grundskolor och Gymnasieskolor). Tyvärr har vi inte fått in tips om så många, men en har vi i Göteborgsområdet (kom ihåg att vi inte har en aning om hur de här skolorna fungerar):
 
Högsboskolan, Göteborg, Årskurs 0-9.
Man undervisar här elever med DAMP och autismspektrumstörningar. För att komma till information om "G-verksamheten" klicka här nedanför:
http://home.swipnet.se/autism/gverks.htm
För att komma till Högsboskolan:
http://www.hogsboskolan.goteborg.se/hogsbo/arkiv/default.htm
Ni om är inne på sidan, skriv in tips om skolor för barn som har neuropsykiatriska funktionshinder.
mvh Erik Wirkberg
Val av skola.
Är det någon erfaren som vet vad som är bättre för ett tjej med särskilda behov:
- Åldersintegrerad skola med sk individanpassad undervisning med mycket självständigt arbete
- Traditionell skola med enhetlig klass och samma undervisning till alla

tacksam för råd
Hej!
Kan du återkomma och beskriva lite mer om din dotters särskilda behov?
PS Om du tittar på HEM och inlägg nummer H11, så finns där en mamma som gärna vill höra tips, synpunkter m.m. kring just tjejer med särskilda behov.
mvh Erik Wirkberg
Tänkte att jag skulle skriva ett par rader igen.Imorgon var det dags för föräldrar möte,rektorn vill att vi ska informera föräldrarna lite kring Marcus. Tydligen har någon förälder uttalat sig om att dem inte vill ha Marcus där på lekis. Förra året på lekis var som sagt lite turbulent,men jsg blir så sne på föräldrar som är så trångsynta. Jag tycker att det är sorgligt att människor dömmer ut varandra på en gång innan man ens har fått en chans.Marcus trivs jätte bra "just nu" på lekis.En sak som jag ska säga till föräldrarna, är att alla barn kan ju inte sitta still,hur skulle då världen se ut,om ingen ville utmana och ta för sig av livet. Oftast är det ju så, att dem som var rörliga och kanske busiga som barn hamnar på ledar positioner som vuxna.Det kan jag väl inte säga kanske men det skulle nog behövas.

Marcus är inte dum och absolut inte elak,bara det att han kan uppfatta att andra runt omkring honom vill honom illa. Det kanske var en puff på axeln,men Marcus fick för sig att det var ett slag.Ja det är inte lätt alla gånger, jag kan förstå föräldrarna, men samtidigt inte ,för enligt Marcus var det deras barn som började ,han gav bara igen.

Så jag hoppas och tror att vi ska slippa allt det där igen ,för det var inte kul att komma hem och ha flera meddelanden på telefonsvararen ,om allt Marcus hade gjort. Nej jag tror på en ny och ljus tid på lekis eeftersom omgivningen nu är informerad om Marcus behov, vilket innebär att han inte ska behöva känna sig utsatt och orolig./Kramar från Gill till alla tappra föräldrar med rörliga barn.....

Hej! Phu då var mötet äntligen över.Jätte många föräldrar var jätte positivt inställda ,sså jag tror det här kommer att bli ett toppen år för Marcus.Det känns skönt, för då kanske man hinner hämta andan lite nu, innan allvaret i skolan börjar, om han inte kommer in på den där special skolan,som är anpassad efter Marcus behov.Jag tycker att föräldrarna verkar jätte bra och dom var inte alls negativa som jag trodde att dom skulle vara. Vi hörs /Gill

Hej Gill!
Har du hämtat andan efter mötet än? Det här med att berätta för andra föräldrar (i skolan, grannar m. fl.) eller till klasskamrater är oftast en svår avvägning. Vi har haft diskussioner om fördelar och nackdelar kring det här i föräldracirklarna "Metoder I Vardagen". Skulle ni och andra som har erfarenhet av detta kunna skriva in lite mer kring vad som kan hända vid ett sådant möte?
Ett sätt är att skriva ett "Öppet brev", om ni klickar här så kommer ni till ett brev som en förälder skrivit till en förskola:
http://home.bip.net/rasmus.p/brev.html
mvh Erik Wirkberg