Min pojke går i ettan och vi hämtar varje eftermiddag 13.30, eftersom han ej orkar mer. Han är adopterad och har svårigheter pga sin biologiska mammas alkhoholmissbruk under graviditeten. Är normalbegåvad, men har inte så lång uthållighet, svag finmotoriskt, ritar inte frivilligt, svårt att förstå och själv återge sammanhang osv. Han har egen elevassistent.

Jag, mamman, jobbar till 12.00 varje dag utom en dag i veckan då jag måste vara med på personalmötet och slutar 14.10 och kan alltså inte hämta förrän 114.45/15.00 ungefär, då är det bestämt att han får vara med på mellanmålet som börjar 14.30, men han är alltså övertrött då och flippar ut. Annars jobbar vi med belöningar m m, men jag kan känna att när han varit i en socialt krävande miljö, t ex kalas, i skolan/på fritids m m så är det ingen idé att ens jobba med belöningar/påminnelser eller den bästa bästa pedagogik i världen för då är han alltså helt övertrött och inget hjälper. Jag undrar om tips vad jag ska be dem göra på skolan. Jag har slängt fram förslag om inte assistenten kunde göra något ensam men honom efter 13.00 - 15.00 nånggång så han "slipper" alla de andra barnen, kanske åka från skolan ett tag - fast dilemmat är ju då att det kanske räknas orättvist av de andra barnen, varför får han åka bort på något "kul" när inte vi andra får osv. Eller assistenten har al!
ltså förra veckan hotat att om han inte skötte sig på mellanmålet idag, så får han äta mellanmålet ensam med honom och det är ju det enda raka om de nu måste vara kvar på fritids. Jag känner lite som om de inte tar oss på allvar med detta att han faktiskt är övertrött. I förskolan gick han tre timmar per dag och förskollärarna varnade oss för att ha fler aktiviteter (fasta aktiviteter dvs) som t ex dagmamma på eftermiddagarna e d eftersom de såg att han inte skulle orka mer och i 6-års försökte vi till 15.00 några månader och det slutade i katastrof.

Vi ska snart ha ett möte om honom. Jag känner som om det är lite orättvist om det ska sluta i en massa konflikter med andra barn och med personalen varje vecka den dag han måste vara till kl. 15.00 p g a mitt jobb (och jag får inte slippa mötet heller pga min arbetsgivare, alla måste ju vara med).

Vad tycker ni vi ska göra???

Karin

Hej Karin
 Belöningar efter prestation är väl jättebra. Är inte alla barn
"beroende" av det! Allvarligt talat så är ju det ett utmärkt sätt att förstärka positiva beteenden för dessa barn som har det svårt med social interaktion.
Konkreta belöningar som du beskriver är bra för barnen, vi har själva ett stjärnsystem som vi samordnar med specialläraren under skoldagar. Nu blir det en kattbok för tiden jan-feb. för min dotter. Har svårt att se att sociala serier och berättelser uppfattas som belöning av ett barn, beror kanske på barnets ålder men det låter mer som en belöning och bekräftelse för en vuxen. Är inte en film eller dyl. fint nog?

Hej Karin!
När barn inte orkar göra det som skolsystemet har bestämt att barn ska orka göra, måste man anpassa kraven till det. Det är inte orättvist! Det som däremot är orättvist är att inte anpassa, dvs att inte ge barnen samma förutsättningar att klara av skolans krav.

Jag är ofta i klasser och pratar bl. a om det här med orättvisa och är säker på att det är ett större vuxenproblem än att barnen inte skulle förstå (om man förklarar varför) att vissa av klasskamraterna behöver hjälp som i första anblicken kan verka orättvist. Att tackla det här måste ingå i varje lärares arbetsuppgifter.
mvh Erik Wirkberg
 

 Hej!

Vi har just haft ett möte om vår son (som har assistent) och det kom en person utifrån som en resurs till oss (vill inte säga varifrån för jag tycker det är lite sekretess). Det var mycket bra och vi fick flera tips. Vi berättade också bl a om att vi jobbar emellanåt med belöningar - det var då jag blev förvånad - för hon tyckte inte alls det var speciellt bra, hon menar att då kan barnet bli beroende av att få belöningar för allt, det kan börja utnyttja sånt osv... Det gav mig en tankeställare, vi som äntligen tycker att något börjat fungera. Men visst kan även detta bli fel och börja missbrukas, men det får man ju se upp med.

Vi gör så i skolan att emellanåt tar vi tio dagar och sen en belöning hemma om det varit "godkänt" beteende under tio dagar (t ex hyr en video etc), även hemma har vi gjort så, fast i skolan bara två perioder sen i höstas. Hon menade istället att man skulle köra mer med sociala berättelser och sociala seriesamtal.

Är det så att det är en debatt om sånt här med belöningar eller inte belöningar bland "proffs", jag menar folk som jobbar på specialskolor och sånt????

I alla fall vi tänker nog fortsätta med belöingar emellanåt men även prova sociala serier i skolan osv.

Karin

Hej!
Det är mycket bättre med kortsiktiga belöningar, att sköta sig i 10 dagar är oehört lång tid för ett litet barn. Man kan göra det i form av belönings stege små saker i början för att sen efter 10 dagar få hyra film eller spel. Små saker kan vara att klistra smailisar på ett papper eller kylskåpet så att man konkret ser hur många dagar som varit bra. Belöningar kan också vara i form av tex mc donalds besök för dit åker man ju ändå ibland.
Lycka till MVH Gill
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet om man kan söka pengar i någon fond till barn med ADHD, lätt utvecklingsstörd, med autistiska drag.
Skulle behöva en solsemester med vår son som har detta.
 susanne

 
Hej Susanne!
Du kan gå in på "ÖVRIGT" på vår startsida, högst upp på sidan finns en förteckning över några ställen där man kan söka fondpengar. Ni som är inne på sidan, skriv in tips till Susanne om fonder!
mvh Erik Wirkberg
Vi har under en tid använt oss av förstärkningsmetodik (eller vad jag ska säga) under en tid till vår dotter som snart är 15 och det har funkat bra - jättebra.

Hon har inte alls varit inne på någon linje om att få "belöningen" i sociala aktiviteter och har ställt sig utanför här hemma, på ett sätt som många tonåringar gör i sin självständighetssträvan.

Hon har med andra ord fått antingen saker eller pengar. Vid en del gånger så har "sakerna" i och för sig hängt ihop med en social aktivitet. Men vi har tagit i överkant och det har varit för spretigt och gått för fort fram.

Hur ska vi på bästa sätt kunna rätta till det här? Tilläggas kan kanske också att vi har gjort det här utan vår dotters direkta medverkan - eftersom hon uttrycker att allt är bra som det är. (Vilket inte stämmer).

Nu har vi nästan hamnat i utgångsposition igen och min tanke är att vi skulle kunna använda det för att "börja om från början".

Vi har tillgång till din bok. Men har lite svårt att omsätta det till vår 14-åring.

peace laguna
Hej "peace laguna"!
Du kan ta direktkontakt med mig på erik@wilu.se, så ska jag försöka hjälpa er att komma igång igen. Se även svaret på inlägget här ovanför ("Belöningar").
mvh Erik Wirkberg
 Finns det någon bra video som belysr funktionhindret ADHD på ett bra sätt?
Hej!
Jag har själv letat efter bra filmer om ADHD på svenska, men tyvärr så hittar jag inga. Vi använder oss av RBU:s film "Hjärnan och beteendet" i föräldra- och skolpersonalutbildningarna, men den handlar inte om ADHD så mycket. Ni som är inne på sidan, kom in med tips!
mvh Erik Wirkberg
 
heej ja e ett barn med ad !! ja har akkdrig fott hjälp någonsin ja känner mig villse kan någon förklara varför ingen jör något!! ja har oxå rett till att leva !! med lika dana rettigheter som *normala folk* ja ser mig inte anurlunda utan lika mycket värld å ja vi som har detta kämmpar dubelt upp en vanliga me alllt !!! va finns d för hjälp å jhälp medel !!// sandra som tröttnat på sammhellet
Hej Sandra!

Att ha ADHD innebär att man har rätt till att få hjälp, få samma förutsättningar att klara saker som alla andra.

Men det finns för många som har för lite kunskap kring ADHD. Därför får inte barn med ADHD den hjälp som man har rätt till.

Mitt råd är att du hittar några du har förtroende för, som kan hjälpa dig att kräva din rätt till hjälp.

Den hjälp som forskningen visar är bäst är medicinbehandling och kognitiv-beteendeterapi (KBT).

mvh Erik Wirkberg
Utredning på BUP
Jag har nu äntligen fått bup att gå med på att göra en utredning, men problemet som kvarstår är att det tar sådan tid innan den kan påbörjas. Hur har ni gjort för att påskynda BUP? Har ni ringt mycket/tjatat mycket m.m?
Jag tog hjälp av skolan + kuratorn så dom kontaktade bup, vilker gjorde att de blev fart på allt