Jag har just avslutat din bok, en fantastisk bok både för
föräldrar och oss som skolpersonal. en bok med många goda tips och idéer. Hemsidan är också en bra tillgång!
Sofia Pärlans skola Stockholm

Hej!
Tack för responsen på hemsidan och boken. Kan ni återkomma med reflektioner om hur ni använder hemsidan/boken?
mvh Erik Wirkberg

Hej, jag har läst de flesta inlägg och fått en massa bra tips! Tack till er alla som delar med er! Jag har en 11-årig son som förmodligen har ADHD. Jag undrar om boken som det skrivs om, "Lekfulla metoder...Vilket förlag? Kostnad? Författare antar jag är Erik Wirkberg som har mycket kunniga och engagerande svar på många inlägg. Tack från en ganska trött mamma

Hej "ganska trött mamma"!
Tack för din respons på vår hemsida. Boken går att beställa här på hemsidan. Om du går in på Startsidan, klickar på "Bokpresentation" och skriver i uppgifterna så kommer den med posten. mvh Erik Wirkberg

Hej!
Jag möter i mitt arbete som speciallärare många elever som har problem med sin tidsuppfattning. Känner behov av att få mer kunskap kring detta område både i form av orsak, konsekvenser och förhållningssätt/träning. Tacksam för hjälp!
Hej!
Barn som har ADHD har stora problem med arbetsminnet. Kortfattat betyder det att barnet har svårigheter att orka "hålla fast" det man arbetar med för stunden, att då bearbetar/repeterar man det inte och då går det inte vidare till långtidsminnet.

Resultatet blir att många situationer blir "nya" (erfarenheten har inte "fastnat") och barnet lever väldigt mycket i nuet. Det här betyder också att tidsuppfattningen saknas väldigt ofta. Det var väldigt kortfattad förklaring, du kan komma med ytterligare konkreta frågor så ska jag försöka förklara närmare.

Vad det gäller att träna tidsuppfattning måste man ge barnet "hållpunkter" för dygnet. Vi delar oftast upp tiden i olika händelser, det kan vara dagligen (efter förmiddagsfikat eller lunch ska jag göra det m.m.), veckovis och längre tid än så. Barn med de här svårigheter behöver tränas med många "hållpunter", dvs att samma sak händer varje dag. Små händelser som återkommer varje dag på samma tid.
mvh Erik Wirkberg
HEJ!
JAG HAR HÖRT TALAS OM EN METOD SOM HETER "SOCAL-STORIES", DET GÅR UT PÅ ATT MAN RITAR VERKLIGA SITUATIONER TILLSAMMANS MED DET GÄLLANDE BARNET.JAG SKULLE BLI VÄLDIGT GLAD OM NÅGON KAN BERÄTTA MER OM DETTA.TACK FRÅN EN
DESPERAT BARNSKÖTARE
Hej "desperat barnskötare"!
Sociala berättelser är mycket riktigt en utarbetad metod, men tyvärr inte gjorts forskningsstudier på. Därför kan vi bara anta utefter problematikens art och erfarenhetsmässigt om metoden hjälper barn med neuropsykiatriska funktionshinder.

Min erfarenhet är att den inte kan ses som en bra metod generellt till barn som har uppmärksamhetstörning, men det verkar som barn med Aspergers syndrom kan få hjälp av metoden. Men som sagt så finns det inte tillräckligt med studier på metoden.

Metoden går ut på att med pennans hjälp förtydliga sociala signaler och normer, oskrivna sociala regler, ge insikt om orsak och verkan, skapa möjlighet att förstå sig själv och andra m.m.
mvh Erik Wirkberg
Då elever med autism har ett annorlunda sätt att tänka och förstå behöver de en pedagogik som är anpassad efter deras problematik. Vanlig särskolemetodik är tydlig och bra, men den räcker inte för personer med autism, de behöver ett större tydliggörande.
Hej!
Min son är 8 år idag och fått diagnosen damp/adhd. Vad kan man göra för att underlätta för sådana barn i skola och hemmet?
Svar till underlätta?
Se till att din son får sitta längst fram i klassrummet, gärna framför lärarens kateder. Be läraren söka ögonkontakt med din son när viktig information gås igenom. Så att hon/han ser att din son är med. Viktigt att din son får extra stödudervisning av specialpedagog om han har svårt med inlärningen. Be läraren vara konsekvent och använda ett språk som stämmer överens både i tal och kroppspråk. Det vill säga inte säga något annat än man menar. ADHD Barn är mycket duktiga på att se om vuxna är ärliga.  Jag lärde min son alfabetet genom att teckna bokstäver på hans rygg, då fick han gissa vilken bokstav jag ritade och lärde sig med hela kroppen. Att ha balans mellan kritik och beröm. Minst 50 procent beröm, oftast får de här barnen kritk till övervägande del, det ger låg självkänsla. Hoppas detta är till någon hjälp
.
Hej!

Jag är en tjej som är 19 år och har ADHD, just nu medicinerar jag med Strattera och det fungerar alldelens utmärkt för mig.
Jag går på en folkhögskola utanför umeå och eftersom jag har ADHD så har min skolgång tidigare inte funkat så bra, därför är jag nu tvungen att läsa ett år extra.
Det som kan vara bra att veta är att om man är över 19 år och har något funktionshinder tex. ADHD som gjort att man behöver extra långf tid i skolan så kan man få aktivitetsersättning från försäkringskassan, summan ligger på ca 5000 i månaden och det är ju bra..
Bara ett tips för de som inte klarat av sina gymnasiestudier pga sitt funktionshinder.. Då slipper man ta studielån! :)

Hoppas någon får nytta av detta!

/ Anna