Hej!
Jag har äntligen lyckats tjata till mig en utredning på BUP. Våran 9-åriga son har dom senaste 3-4 åren varit omöjlig och nu det senaste 1½ året har det varit riktigt kaotiskt.
Han har välldiga koncentrationssvårigheter, svårt för att lyssna, ruskiga raseriutbrott, kan ej ta motgångar,överaktiv,ej uppmärksammad, ruskigt morgontrött,avbryter hela tiden, efter en dispyt med mig skriker han ett tag, kommer sedan till mig som om inget har hänt,som om han har glömt, välldigt impulsiv, kan ej sitta still, man måste passa honom när han äter annars så äter han alldeles för fort och blir dålig efteråt, Allt detta har jag tagit upp med otaliga läkare och BUP personal men ingen har velat lyssna.
Men nu äntligen!!
Jag känner ju min son bäst och jag ser att det är något som är fel.
För visst passar allt detta jag beskrivit in på ADHD?...
Vad kan det annars vara för fel???
Orkar bara inte så mycket mer....

En jätteförtvivlad mamma Mia...
 
Hej Mia!
Vad skönt att ni kommer in på utredning, för det du beskriver (koncentrationssvårigheter, utbrott, avbryter hela tiden, impulsiv m.m.) är ju med i kriterierna för ADHD. Har du skaffat information om kriterier, orsakfaktorer m.m. kring ADHD? Om inte, så kan du kontakta mig på erik@wilu.se så skickar jag några sidor ur min bok.
mvh Erik Wirkberg
Finns det någon som kan tipsa om bra länkar där man kan läsa om wisc-test. Helst på svenska. Eftersom jag inte är i "branchen" så blir fackengelskan lite svår. Men finns det inga svenska sidor så tar jag tacksamt emot tips på engelska sidor.

Mvh
Helena

Hej Helena!
Gå gärna in på "Tidigare Inlägg" - Utredning, där Gill har skrivit in deras sons utredningsgång.

WISC-testet: kortfattade förklaringar till de olika deltesterna:
Information - Kunskapsnivå/allmänorientering.
Likheter - Logiskt abstrakt tänkande, t ex sko + skjorta = kläder.
Artimetik - Numerisk (matte) förmåga.

Ordförråd - Verbal förståelse.
Förståelse - Omdömesförmåga, hur barnet agerar i olika situationer.
Sifferrepetition - Koncentrations- uppmärksamhets- och minneförmåga.
 
Bildkomplettering - Se helheter, utesluta oviktiga detaljer (görs på tid).
Kodning - Öga hand koordination (görs på tid).
Bildarrangemang - Förstå helhet och sammanhang, lägga bilder från fel till rätt ordning (görs på tid).

Blockmönster - Bygga med klossar, kopiera utifrån bild (görs på tid).
Figursammansättning - Lägga "pussel", om barnet får ihop bitarna logiskt (görs på tid).
Symbolletning - Kollar uppmärksamhet, koncentration, snabbhet, perception (görs på tid).
 
Verbal förståelse - Språklig förståelse.
Förvärvad förmåga - Inlärd förmåga.
Spatial förmåga - rumslig orientering.
Sekvensierande förmåga - hur barnet lärt in en serie ord/siffror.

Ni som är inne på sidan, skriv in om ni har tips till Helena om sidor på Internet som handlar om WISC-testet (jag har tyvärr inte hittat några).
mvh Erik Wirkberg

Hej igen Helena!
Jag har hört mig för lite om WISC-testet. Den är en "psykologhemlighet", eftersom det skulle urholka betydelsen om man la ut testet t ex på nätet eller gav ut den på annat sätt.
mvh Erik Wirkberg

Tjena Erik.
Nu sitter man här igen och timmarna rinner medan modemet och tele taxan rinner iväg, men det är ju så intressant!!!!
Kom på detta med diagnosen. Jag har nu äntligen börjat få distans till min egen diagnos (den jag fick som 38 åring) om ADHD. Tänker på hur mycket det skulle ha kunna besparats mig och samhället om jag vetat om mitt handikapp innan jag utbildat mig till alla dessa jobb som jag sen inte kunde klara!! Det har blivit en radda nu. Jag hade kanske till och med kunnat förhindra flera års sjukskrivning p.g.a utbrändhet. Ge diagnosen i tid till barnen som har handikappet, ta sedan fram deras starka sidor och utveckla dem så kommer sammhället att få mångdubbelt igen för sina utgifter som skolor och myndigheter oroar sig för. Låt bli att ge diagnoser och hjälp och vi med dessa handikapp kommer att fortsätta slås ut och kosta enorma summor och personligt lidande i onödan.
Ditt arbete Erik, för att skapa försåelse och hjälpa alla våra barn som är drabbade är ovärderligt. Stå på dig Erik, men håll igen och vila ut emellanåt så inte orken och krafterna sinar.
Vi ses säkert någon dag, tack för ditt engagemang.
Hälsningar John

Hej John

Tack för din omtanke. Du har alldeles rätt, ju tidigare man kan hjälpa barnen desto bättre. Men man ska komma ihåg att det inte är alldeles lätt att diagnosticera hur tidigt som helst, så åtgärder som hjälper barnet måste börja ges utan diagnoser också. Min erfarenhet är att det är lättare att få hjälp från samhällets sida med diagnos. Därför måste vi sprida metoder/ge kunskap som kan användas på många barn, med eller utan diagnos.

 

Vi ses och hörs / Erik Wirkberg