Hej! Vi har en son som är 7år och vi gör just nu en utredning på honom angående damp. Det är en väldigt intressant sak att gå igenom tycker vi. Det bästa är att få klarhet i varför Marcus är den han är.Ett livligt barn med mycket fantasi och energi och växlande humör. Den underbaraste lilla kille man kan tänka sig. Kram till alla föräldrar med rörliga barn/Gill&Patrik

Hej Gill & Patrik!
Vilken skön och positiv beskrivning av er son! Skulle ni kunna tänka er att återkomma och delge oss alla era synpunkter och reflektioner under utredningens gång eller efter att utredningen är klar? Vad var bra, dåligt, hur reagerade ni, hur reagerade er son m.m.
mvh Erik Wirkberg

Hej! Vad skönt att få kontakt och svar så snabbt. Vi åter kommer gärna fler gånger för att delge oss av våra erfarenheter.
Marcus har redan gjort ca 4 tester och vi har en god kontakt med råd&stöd som hjälper oss med det här. I början innan vi tog kontakt med råd&stöd hade vi en tuff period där vi undrade vad vi gjort fel i vår uppfostan.men det har gott över nu,vi känner att vi är inne på rätt spår med Marcus. Hoppas bara att han får fin kontakt med personalen på skolan& fritis, för han har ett stort behov att känna sig omtyckt & blir väldigt sårad om någon säger till honom ,att han gör fel eller något dumt. Ett tag var det så illa på hans gamla lekis ,att han ville ta livet av sig. Starka tankar för en 6åring.nu är det tack och lov ljusare i och med att vi har kontakt med råd&stöd. Ja det här blev långt. Vi skriver nog fler gånger för det känndes väldigt bra att få ur sig/Gill&Patrik

Hej Gill & Patrik!
Blev så glad för uttrycket "rörliga barn".
Kram och lycka till
Carin F A

Hoppfullt att höra positiva saker om utredningar, som jag själv bävar inför... Har ni några råd att ge till andra som tvekar inför ett sånt stort steg? Och var är det lämpligast att börja? Vår dotter är fem år och går på dagis

Det viktigaste tror jag är att man måste vara öppen och prata med sin omgivning om de problem man har,som tex jag och Patrik hade svårt att prata med varandra.Jag blev ledsen och tyckte att damp eller AD/HD var som en stämpel.Det tog faktiskt en stund innan jag kunde förstå att det är inte negativt att ha ett handikapp.Marcus har ända sedan han föddes varit ett aktivt barn som tagit för sig.Det var först på lekis som det blev negativt för Marcus, för hans fröken menade på att han tog all plats i gruppen och hon gav inte Marcus det utrymme han behövde.Han reagerade på det genom att slå på allt som rörde sig,för det såg han som hot, mot sig själv(tror jag iallafall).Som sagt lämpligast för att börja en utredning är att kolla på kommunen om det finns någon form av råd&stöd som arbetar imot skola dagis omsorg på något vis,fröknarna på dagis borde känna till om det finns någon psykolog att vända sig till.JU tidigare man kommer igång desto bättre är det, för det är i skolan d!
et brukar visa sig när våra rörliga små liv får krav på sig. Komihåg det finns inget att skämmas för och de flesta som arbetar med sånt här är helt underbara människor som hjälper och stöttar hela familjen.Ska man göra en utredning via sjukhus brukar det ta längre tid att komma igång.Annars är det också ett bra alternativ. Viktigt tror jag är att man som vuxen inte får se till sitt bästa,utan barnets bästa,man måste helt klart vara mogen för sitt beslut, hela familjen annars tror jag man kommer att arbeta i uppförbacke.Ta er ett rejält snack med varandra och låt det sedan få mogna ett par dagar och sedan är det bara att köra på och det blir så bra så.I morgon ska vi ha möte med fritis,skolfröken,rektorn och två tjejer från råd&stöd som är pedagoger.Vi skall komma fram till hur dem bäst skall hantera Marcus tillsdess att allt är klart och han får sin resurs eller vad som blir hans lösning.Lycka till kram Gill

Hej.Nu har vi haft möte på skolan:Vi beslutade att Marcus ska gå kvar på förskoleklass(lekis) i ett år till.Psykologen tyckte att det var en utmärkt ide.Nästa år ska han få börja i en specialklass,anpassad för barn med ad/hd.Problemet där är att det är så fullt och baarnen som går där nu var för stora för Marcus.Vi har 3 tester kvar att göra men redan nu är det kon´staterat att det är ad/hd somm han har och dyslexsi. Vilken grad och form vet vi ej ännu.Vi tycker att det funkar jätte bra hemma. Han har inga som helst svårigheter med kompisar.Dom är ett halt gäng med barn som leker ihop allt ifrån 3år till 10år och dom har hur kul som helst.Lite bråk kanske men inte så mycket.Han har fått extra resurs till gruppen.Dom är nu 2 heltid på 22 barn istället för 1 heltid på 21 barn,som de var förut.Jag åter kommer med mer sen /Gill

Hej Gill & Patrik!
Vilket bra bemötande ni tycks få från skolhåll! Vad jag fattar av det ni skriver ska er son gå igenom 7 tester allt som allt. Har han reagerat något på dem? Sedan är jag nyfiken på vilken hjälp (förutom skolan) ni kan få efter att utredningen är klar (något jag ofta får höra från föräldrar är att man får diagnos, men mycket lite efteråt). Tack för era rapporter!
mvh Erik Wirkberg

Tack för ditt svar Erik. Ja sammanlagt blir det 7 tester eller kanske uppdelat på 7 ggr.Nu de här 3 sista gångerna ska han göra Wisc testet.De första fyra var att jämnföra figurer som han skulle rita av,först fick han titta på bilderna och rita av, sen skulle han rita av efter ca 1 timme utan att ha sett dem igen,då såg man hur mycket av det som han kom ihåg.Han fick också känna på saker i en påse,10 st tror jag,han skulle tala om hur många han klarade av.Marcus sa att han skulle klara alla, han klarade av 7. Sen fick han göra om det igen då sa han 10, klarade av 4. Sen sa han 10 igen och klarade bara av 2. Sen sa han 2 och klarade 8, detta gjorde dem 7-8 ggr. Marcus fick också rita en gubbe,den skulle döpas och få en ålder,sen ställdes ett antal frågor om den här gubben. Det visade sig,att han identifierade sig själv i den här gubben ,fast den hette något annat och var äldre. Han fick också följa ett mönster han skulle tala om färg och form, det gick ut på växling ,samma färg samma form, samma form samma färg. Ja det var lite av det han har gjort. Det var en hel del material så jag minns inte allt men vi skulle få det kopierat.

Vecka 2 på fritis: än så länge går det över förväntan, skönt är väl det. Det som jag och Patrik blir förundrande över ,är att vi tycker att Marcus har blivit lite yngre ,i sitt sätt att vara, sen han fick gå tillbaka till lekis. Som om han har släppt på sin självbehärskning, som psykologen sa att han hade för mycket av, vilket gjorde att han mådde väldigt dåligt av det. Då får man anta att det är bra, fast vi tycker nog att det känns lite jobbigt, för nu är han väldigt liten och barnslig mellan varven och har svårt att klara av vissa saker, som han förut kunde.
Marcus har tyckt att vissa av testerna varit väldigt svåra och har först inte velat göra dom, ibland har han blivit ledsen för att det inte blivit så som han hade tänkt sig. Han tycker att det varit för fult osv, men tjejerna på råd&stöd är så duktiga så det har funkat bra.

Nu får det räcka för denna gång/ kram Gill

Hej!
Jag vill berätta lite om den Råd och Stödverksamhet Gill och Patrik skriver om.
Råd och Stöd är ett samarbete mellan bildningsförvaltningen och socialförvaltningen i kommunen. Här arbetar socionomer, psykologer, familjebehandlare centralt med de barnfamiljer som (frivilligt!) sökt vår hjälp. Till Råd och Stöd hör också skolkuratorer, skolhälsovård, assistenter, familjecentral och familjerådgivning. Vi arbetar systemisk, d v s med barnet i sitt sammanhang (t ex familj och skola). I vissa fall kan våra psykologer göra utredningar på de barn vi träffar. Syftet med utredningen är att ge föräldar och skol-/förskole-/fritidspersonal instrument för hur de kan arbeta med och bemöta barnet. Detta för göra det så bra som möjligt för barnet i de olika smammanhang det vistas! För att kunna visa på barnets behov är det inte nödvändigt att ge barnet en diagnos! Föräldrarna får ta ställning till om de önskar att utredningen resulterar i en diagnos eller endast en beskrivning av barnet. Inget psykologutlåtande överlämnas utan handfasta tips och erbjudanden om uppföljni!
ng i samarbete med familjen och (t ex) skolan. Det är dock föräldrarna som "äger" utlåtandet och rätten att besluta hur man vill använda det.
Tyvärr finns motsvarande verksamheter inte (ännu) i alla kommuner. Jag håller med Gill och Patrik om att det kan vara klokt att söka hjälp med utredning i god tid, gärna före skolstart, då köerna ofta är väldigt långa.
/Marie, socionom i Råd och Stöd.

Hej Marie!
Otroligt bra verksamhet. Framförallt er stora respekt för familjer som söker hjälp och syftet att ge konkreta tips/instrument i bemötande/förhållningssätt.
Jag är ganska ofta ute i landet och föreläser eller har utbildningsdagar kring neuropsykiatriska funktionshinder. För mig känns det du skriver att "det tyvärr inte finns motsvarande verksamheter i alla kommuner" som (förlåt!) en utopisk tanke fortfarande. Lite tillspetsat, finns det några andra kommuner som gör som ni? Jag vet att ni inte kan skriva vilken kommun ni är ifrån. Men om Gill & Patrik skulle tillåta att ni skickade lite material runt er verksamhet till oss , skulle ni kunna göra det? Vi sätter inte ut det på sidan, utan tar det med oss till vårt ordinarie arbete på BUP i Uppsala.
mvh Erik Wirkberg 

Ja än så länge fungerar det väldigt bra. Lite utbrott har han haft,som att klippa av skosnören till hans skor, klippte även i sin tröja. En dag när han var arg klättrade han ner i en tunna för återvinningspapper. Vi har ändå  förhoppning om att det kommer att hålla. Hans test resultat är på ingång åter kommer senare/Gill

Hej igen!
Nu har testresultaten kommit. Testerna som förekom (vi som har sidan har fyllt på kortfattade förklaringar till de olika testerna):
 1.Planering- och organisationsförmåga - T ex hur barnet planerar/lägger upp sitt arbete logiskt/systematiskt, hur barnet kan hämma sina impulser.
2.Förmåga att växla uppmärksamhet -  Från en sak till en annan, t ex från lärare/tavla till bok/uppgift.
3.Minne - T ex komma ihåg längre berättelser /ord.
 
4.Helhets eller detaljtänkande - T ex om barnet fastnar i detaljer/förlorar helhetsperspektiv, om barnet missar viktiga detaljer.
5.Visumotorisk förmåga -  Öga till hand koordination.
 
6.Språkliga tilläggsuppgifter -
7.Sagor och fria berättelser -

Kortfattad sammanfattning ang. Marcus:
Det förefaller som Marcus har svårigheter med tidsuppfattning, bitvis med att ta till sig verbala instruktioner (han har för bråttom att lyssna).När Marcus upplever att han förstått och klarat en uppgift går han fram i rasande fart (det är svårt att avbryta honom då han kommit igång). Han har en viss prestationångest och lite kroppslig omognad. Marcus har extremt svårt med riktning, han lägger okritiskt serier i bakvänd ordning (det förekommer att han lägger pussel upp och ner). Han har svårt att stå still, är impulsstyrd och behöver hjälp med att fomulera/växla uppmärksamhet. Marcus ger god kontakt och samarbetar bra / Gill
WISC-testet på nästa svar...

WISC-testet (vi som har sidan har skrivit kortfattade förklaringar till de olika deltesterna):
Information - Kunskapsnivå/allmänorientering
Likheter - Logiskt abstrakt tänkande, t ex sko + skjorta = kläder.
Artimetik - Numerisk (matte) förmåga.

Ordförråd - Verbal förståelse.
Förståelse - Omdömesförmåga, hur barnet agerar i olika situationer.
Sifferrepetition - Koncentrations- uppmärksamhets- och minneförmåga.
 
Bildkomplettering - Se helheter, utesluta oviktiga detaljer (görs på tid).
Kodning - Öga hand koordination (görs på tid).
Bildarrangemang - Förstå helhet och sammanhang, lägga bilder från fel till rätt ordning (görs på tid).

Blockmönster - Bygga med klossar, kopiera utifrån bild (görs på tid).
Figursammansättning - Lägga "pussel", om barnet får ihop bitarna logiskt (görs på tid).
Symbolletning - Kollar uppmärksamhet, koncentration, snabbhet, perception (görs på tid).
 
Verbal förståelse - Språklig förståelse.
Förvärvad förmåga - Inlärd förmåga.
Spatial förmåga - rumslig orientering.
Sekvensierande förmåga - hur barnet lärt in en serie ord/siffror.

Kortfattad sammanfattning ang. Marcus:
Delar man in Marcus förmåga i Verbal förståelse, Förvärvad -Spatial-Sekvensieringsförmåga får man mer information om hans förutsättningar. Marcus har svårigheter med automatiserande förmågor. Det är ansträngande för honom att skriva av och det är besvärligt att lyssna/säga efter siffror. Det nedsatta värdet på spatial förmåga dras ned av resultatet på figursammansättning. Detta gör att det fortfarande kan vara bristen på ett fungerande sätt att arbeta eller avsaknad av strategi som också spelar in här. Marcus förstår bra. Kan ge uttryck verbalt för det han kan. Han är duktig på att uppmärksamma bilder och logiskt viktiga detaljer. Det är lättare för Marcus att ta in ny info med hjälp av syn än att höra info. (han har svårigheter att säga efter dvs det audiella närminnet). Samordning öga hand är nedsatta (han behöver hjälp att använda sin feedback så att han kan korrigera sitt beteende). Marcus är ledsen och upplever att han misslyckas. Det är viktigt att vända denna nedåtgåe!
nde spiral med krav som gör att Marcus upplever att han kan klara av sina kamrater och sin situation. Marcus kommer att få sjukgymnastik och att han kommer att göra ytterligare utredningar / Gill.

Hej igen!
Var femte vecka har vi uppföljningsmöte med rektor,psykologen,socionomen,Marcus 2 fröknar på lekis och vi föräldrar.Att vi hamnat i en så bra skola är helt toppen,men jag tror också att man måste stå på sig och inte ge sig.Jag pratade med en av tjejerna på råd&stöd och hon sa att jag har en otrolig glöd för det här med att Marcus skall få det bra och hon sa att fler föräldrar borde lära sig av oss GISSA om det var skönt att höra.Jag tror att pga. att vi är så öppna som vi är, att det är därför vi får bra hjälp ELLER så bor vi i en GULD kommun, där de här bra tjejerna och vår toppen rektor jobbar/kämpa på alla tappra föräldrar/Gill

Hej Gill!
Tack för att vi har fått följa utredningen på Marcus, det har varit lärorikt. En fortsättning har ni lovat oss, dvs att vi kan följa den efterföljande behandlingen också. Och det kommer vi att göra med spänning. Vi har satt in en rubrik på inläggen som heter "Behandling" där era rapporter finns.
Om några veckor kommer vi att flytta det här, alltså "Utredning" till "Tidigare inlägg" av utrymmesskäl (det blir svårt att hitta här om vi har för många inlägg samtidigt).
mvh Erik Wirkberg